מהו הריון כימי?

הריון כימיחוויית הפלה שבוע או שבועיים בלבד לאחר קבלת תוצאות חיוביות של בדיקת הריון, עשויה להיות הרסנית. הריון כימי הוא אובדן הריון מוקדם המתרחש זמן קצר לאחר ההשתלה, ועשוי להסביר כ-50-70% מכלל ההפלות.

הריון זה מתקיים לפני שבדיקת אולטרסאונד יכלה לזהות עובר, אך לא מוקדם מדי לבדיקת הריון המזהה רמות hCG או גונדוטרופין כוריוני אנושי, הורמון ההיריון היוצר עובר לאחר ההשתלה. הרופא מאשר הריון כימי באמצעות בדיקת דם.

גורמים להריון כימי

הגורם המדויק להריון זה אינו ידוע, אך ברוב מקרי ההפלה, הבעיה היא בעובר, או כתוצאה מאיכות נמוכה של זרע או ביצית. סיבות אחרות עשויות לכלול רמות הורמונים שאינן תקינות; ליקויי רחם; הריון חוץ רחמי; וזיהומים כגון כלמידיה או עגבת.

הריון בקרב נשים מעל גיל 35 גם מגביר את הסיכון להריון כימי, כמו גם בעיות רפואיות מסוימות, כולל קרישת דם והפרעות בבלוטת התריס. למרבה הצער, לא קיימות שיטות ידועות למניעת הריון זה.

תסמיני הריון כימי

הריון זה עשוי להתרחש ללא תסמינים, וחלק מהנשים חוות הפלה מוקדמת מבלי להבין שהן הרות. תסמיני הריון כימי עשויים לכלול התכווצויות בבטן, תסמינים דמויי וסת ודימום נרתיקי בתוך מספר ימים מקבלת התוצאות החיוביות של ההיריון.

יש להבין שהדימום לאחר בדיקת הריון חיובית אינו מעיד תמיד על הריון כימי. דימום נפוץ אף במהלך ההשתלה, כאשר העובר מתחבר לרחם. תהליך זה עשוי לקרוע כלי דם זעירים לאורך רירית הרחם, או לפגוע בהם, וגורם לשחרור דם.

הדם מזוהה כזרימה ורדרדה או חומה, ותופעה זו נחשבת כרגילה במשך עשרה ימים עד שבועיים לאחר ההפריה. למרות שההיריון התרחש, הריון כימי אינו גורם לתסמינים הקשורים להריון כגון בחילות ועייפות. סוג הפלה זה נבדל מהפלות אחרות, העשויות להתרחש בכל רגע נתון במהלך ההיריון, אך שכיחות יותר טרם השבוע העשרים.

הפריית מבחנה

הריון כימי עשוי להתרחש גם לאחר הפריה חוץ גופית (IVF), במהלכה ביצית מוסרת מהשחלות ומעורבבת עם זרע, כשלאחר מכן העובר מועבר אל הרחם לאחר ההפריה. תוצאות בדיקת דם תהיינה חיוביות אם ההשתלה התקיימה.

אך למרבה הצער, ליקויים בעובר עלולים לגרום להריון כימי זמן קצר לאחר מכן. הפלה לאחר IVF עשויה להיות תרחיש קורע לב, אך זהו גם סימן לכך שהאישה יכולה להיכנס להיריון, ושניסיונות IVF אחרים עשויים להצליח.

תהליכי אבחון וטיפולים

התרחשות הריון זה אין פירושה שאישה לא תהיה מסוגלת להרות וללדת בתהליך בריא בעתיד. למרות שלא קיים טיפול פרטני לסוג הפלה זה, קיימות אפשרויות המסייעות לאישה להרות. אם אישה עברה יותר מהריון כימי אחד, הרופא יבצע בדיקות לאבחון גורמים אפשריים. אם ניתן להתייחס לגורם, ניתן להפחית את הסיכון להריון כימי נוסף.

לדוגמא, אם הפלה מוקדמת נגרמה כתוצאה מזיהום שאובחן, נטילת אנטיביוטיקה לניקוי הזיהום משפרת את הסיכויים העתידיים להריון. אם ההפלה נבעה מבעיות ברחם, יתכן שיהיה צורך בהליך כירורגי לטיפול בכל מצב חריג והשגת הריון בריא.

יש להבין גם שהריון כימי אינו המצב היחיד הגורם לגוף לייצר את הורמון ההיריון. רמות גבוהות יותר של hCG עשויות להתרחש אף עם הריון חוץ רחמי, המתרחש כששתלי ביצית נמצאים מחוץ לרחם. היות והריון חוץ רחמי עשוי לחקות הריון כימי, הרופא יבצע בדיקות לשלילת מצב זה.

כשאישה מבינה את הסיבות להפלה בשלב מוקדם של ההיריון, היא יכולה לקבל את הטיפול המתאים, המתקן את הגורם הבסיסי. יש להתייעץ עם הרופא לגבי אפשרויות הטיפול המתאימות באופן אישי בהתאם למצב, ומומלץ להשתתף בקבוצות תמיכה או לקבל שירותי ייעוץ, החיוניים לקבלת תמיכה רגשית לאחר ההפלה.

אולטרסאונד אשכים

אולטרסאונד אשכים (סונוגרמה) היא בדיקה המשתמשת בגלי קול גלויים כדי להראות תמונה של האשכים ושק האשכים. הבדיקה יכולה להראות צינור ארוך, מפותל בחוזקה, הנמצא מאחורי

התקשרו עכשיו