אנדומטריוזיס

אנדימטריוזיסאנדומטריוזיס הוא מצב רפואי כואב שבו שתלים ברירית הרחם, המורכבים מרקמות הנמצאות בתוך הרחם, נמצאים באזורים אחרים של הגוף.

מצב זה הופך להיות בעייתי כשהרקמה ממשיכה להתנהג כאילו הייתה בחלל הרחם וממשיכה להתעבות ולהתפרק לדימום במהלך המחזור החודשי, ונלכדת באזור הגוף המושפע. רקמת הידבקויות צלקת נוצרות כשמתרחש גירוי הרקמות הסובבות במצב הגורם לשינויי איחוי איבר אנטומי.

ניתן למצוא שתלי רירית הרחם באזורים שונים בגוף, כולל הנרתיק, הפות, צוואר הרחם, הרחם, החצוצרות, השחלות, הגידים, חלל הבטן, חלל האגן, שלפוחית השתן, המעיים ולעיתים הרקטום. במצבים נדירים יותר, שתלי רירית הרחם עשויים להיות נוכחים אף בריאות, במוח ועל העור.

מחלה זו גורמת לתסמינים פיזיים כגון כאבים ומשפיעה אף על תחומים אחרים בחיי אישה, כולל בחיים המקצועיים והפיננסיים, מערכות יחסים ואיכות החיים. זהו מצב ארוך טווח הגורם למחזור חודשי כואב וכבד באופן חריג.

הגורמים לאנדומטריוזיס

הגורם המדויק להיווצרות מצב זה אינו מובן כיום לחלוטין, אך קיימים מספר הסברים להתפתחות המחלה, הכוללים:

בעיות בווסת – מצבים אלו כרוכים בבעיות בחצוצרות, באגן ובשחלות.

צמיחת תאים עובריים. כשתאים עובריים ברירית הבטן והאגן מפתחים רקמת רירית הרחם בחללים אלו.

התפתחות עוברית – נתונים מדעיים מראים שאנדומטריוזיס עשוי להיות נוכח בעובר מתפתח, כשרמות האסטרוגן המתפתחות מעוררות את המחלה.

צלקת כירורגית –  תאי רירית הרחם עשויות להיצמד לחתך שנוצר כתוצאה מהליך כירורגי.

תנועת תאי רירית הרחם – מערכת הלימפה עשויה להעביר תאי רירית רחם לחלקים שונים בגוף.

גנטיקה – לאנדומטריוזיס עשוי להיות מרכיב תורשתי הגורם לאישה שיש לה קרובת משפחה מדרגה ראשונה עם המחלה.

הורמונים – המחלה מגורה על ידי הורמון אסטרוגן.

מערכת החיסון. בעיות עם המערכת החיסונית עשויות לגרום להרס משמעותי של רקמת רירית הרחם.

תסמיני אנדומטריוזיס

מצבים רפואיים אחרים כגון מחלה דלקתית של האגן (PID), ציסטות בשחלות ותסמונת מעי רגיז (IBS), עשויים לחקות תסמיני אנדומטריוזיס.

התסמינים צריכים להיבדק על ידי רופא לשם ביצוע אבחנה מדויקת. התסמינים השכיחים ביותר של המחלה כוללים מחזור חודשי כואב או כבד באופן חריג, כאבי בטן תחתונה, כאבי אגן או כאבי גב תחתונים, ודימום בין המחזורים החודשיים.

תסמינים נוספים כוללים:

• הימשכות ארוכה יותר מהממוצע של מחזור חודשים, למעלה משבוע.
  • דימום וסתי כבד הגורם לצורך לשנות טמפון או תחבושת אחת לשעה או שעתיים.
  • בעיות במעיים ובשתן הכוללות כאבים, שלשולים, עצירות ונפיחות.
  • צואה או שתן דמיים.
  • בחילות והקאות.
  • עייפות.
  • כאבים במהלך קיום יחסי מין

בעיות פוריות מתרחשות בקרב שלושים עד ארבעים אחוזים מהנשים הסובלות מאנדומטריוזיס. למרות שהכאבים הם הסימן הנפוץ ביותר למחלה, חומרת הכאב עצמו אינה תואמת תמיד את היקף המחלה, ומספר נשים חוות כאבי תופת אך מפגינות צורות אחרות של התסמינים או תסמינים קלים בלבד.

בדיקות ואבחון

האבחון עשוי להיות מאתגר היות ולא קיימת בדיקה אחת המשמשת להערכה. השיטה הנפוצה לאשר את המחלה היא תהליך לפרוסקופיה כירורגית, אך למעשה, רוב הנשים אינן מאובחנות.

שיטות אחרות להערכת נוכחות אנדומטריוזיס כוללות בדיקת אגן, הדמיה רדיולוגית עם אולטרסאונד, או הדמיה בתהודה מגנטית (MRI) ושימוש בתרופות מסוימות, כולל תרופות למניעת הריון או גונדוטרופין המשחרר הורמונים אגוניסטים (GnRH).

עוד על אבחון אנדומטריוזיס

טיפולים לאנדומטריוזיס

מטרת הטיפולים היא להגביל או להפסיק ייצור אסטרוגן בגוף. ללא חשיפה לאסטרוגן, רקמת אנדומטריוזיס יכולה להיות מופחתת. בתחילה מומלץ לנקוט בשיטת טיפול שמרנית, ולשמור את הניתוח כמוצא אחרון. אך קיימות מספר אפשרויות לטיפול במחלה, הכוללות:

תרופות נוגדות כאבים – תרופות ללא מרשם סטרואידיות נוגדות דלקת, או תרופות שאינן סטרואידיות (NSAIDs) כגון אדוויל, מוטרין ואחרות, או נפרוקסן לטיפול בווסת כואבת.

הורמונים – הטיפול מתבצע באמצעות טיפולים הורמונאליים כגון טיפולים למניעת הריון, גונדוטרופין המשחרר הורמונים אגוניסטים והורמונים אנטגוניסטים. גם הצבת התקן תוך רחמי (IUD) מומלץ.

טיפולים כירורגיים – אם גישת הטיפול השמרנית לא הצליחה להסרת אזורי אנדומטריוזיס, כריתתו עם הסרת שתי השחלות עשויה להיות נחוצה.

טיפולי פוריות. מומלצים באמצעות הפריה חוץ גופית.

שיטות חלופיות. כגון דיקור סיני, כירופרקטיקה, טיפול בצמחי מרפא, וויטמינים.

צילום רחם

צילום רחם הוא שיטה מיוחדת של רנטגן המייצר תמונות של צינוריות הרחם והחצוצרות, חלקי הגוף הנשי המעורבים בלידה ובמערכת הרבייה. הצילום מסייע להערכת גודל וצורת

התקשרו עכשיו