אבחון בעיות פוריות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב צרו איתנו קשר כבר היום

תוכן עניינים:

אבחוןבסביבות 84% מהזוגות חווים הריון באופן טבעי בתוך שנה אחת של קיום קבוע של יחסי מין שאינם מוגנים. לאחר שנה של ניסיונות, אם טרם התרחש הריון, יש להתייעץ עם הרופא.

התייעצות מוקדמת יותר עם הרופא מתבצעת כשקיימת סיבה כלשהיא לדאגה הקשורה לפוריות, למשל טיפול בסרטן, או כשאישה מעל גיל 36.

בדיקות ואבחון בעיות פוריות עשוי להיות תהליך ממושך, והפוריות הנשית פוחתת עם הגיל, לכן מומלץ להתייעץ עם הרופא בשלב מוקדם. הרופא מייעץ על השלבים הבאים ומבצע הערכה ראשונית לאבחון מצבים העשויים לגרום לבעיות פוריות. תמיד מומלץ ששני בני הזוג יתייעצו עם הרופא, שכן בעיות פוריות עשויות להשפיע על הגבר או האישה, ולעיתים על שניהם.

תהליך הניסיונות להרות מאופיין בהשפעות רגשיות ולכן חיונית התמיכה ההדדית של שני בני הזוג. מתח הוא רק אחד מההיבטים העשויים להשפיע על פוריות.

היסטוריה רפואית, מינית וחברתית

במפגש ההתייעצות הראשון עם הרופא, הוא מקיים דיון לגבי ההיסטוריה הרפואית, המינית והחברתית המלאה של האישה והגבר, כשמידע זה מסייע לו לזהת מה עלול לגרום לבעיות פוריות.

גיל – הפוריות בנשים פוחתת עם הגיל, והרופא מסביר את השפעות גילה על סיכויי הצלחת טיפולי הפוריות.

ילדים – הרופא דן עם האישה לגבי כל הלידות הקודמות והסיבוכים הקשורים עם הריונות אותן עברה. הוא שואל אף על כל ההפלות שיתכן שבוצעו. את הגבר הוא שואל לגבי הולדת ילדים ממערכות יחסים קודמות.

משך זמן ניסיונות הכניסה להריון – הרופא ישאל את בני הזוג כמה זמן כבר הם מנסים להרות, ובכל מקבל מושג לגבי אופי בעיות הפוריות.

קיום יחסי מין – בני הזוג נשאלים לגבי תדירות קיום יחסי המין שלהם, והאם הם נתקלים בקשיים בתחום זה. אלו הן שאלות העשויות לגרום למבוכה, אך חיוני להקפיד על פתיחות וכנות. אם בעיית הפוריות קשורה ליחסי מין, ניתן להתגבר עליה בקלות.

משך הזמן שחלף מאז הפסקת השימוש באמצעי מניעה – בני הזוג מתבקשים לפרט את סוגי אמצעי המניעה בהם השתמשו בעבר, ומועד הפסקת השימוש בהם. לעיתים לוקח זמן עד שסוגי אמצעי מניעה מסוימים חדלים לתפקד, ובכך משפיעים על הפוריות.

היסטוריה רפואית כולל תסמינים

הרופא דן עם בני הזוג בכל המצבים הרפואיים אותם הם חווים בהווה או שעברו בעבר, כולל מחלות המועברות במגע מיני. הוא שואל את האישה לגבי סדירות המחזור החודשי שלה, והאם היא חווה דימום בין המחזורים או לאחר קיום יחסי מין.

סגנון חיים

מספר גורמי אורח חיים עשויים להשפיע על הפוריות. הרופא ישאל לגבי ההיבטים הבאים:

  • עישון.
  • משקל.
  • כמות צריכת אלכוהול.
  • שימוש בסמים שאינם חוקיים.
  • רמות לחץ.

הרופא ימליץ על שינויים באורח החיים להגברת סיכויי הכניסה להריון.

תרופות. תופעות הלוואי של תרופות מסוימות עשויות להשפיע על הפוריות. הרופא יבחן כל תרופה אותה נוטלים בני הזוג ועשוי לדון עימם לגבי טיפולים אלטרנטיביים. יש להזכיר כל תרופה הנצרכת, כולל תרופות ללא מרשם ותרופות צמחיות.

עם בדיקת ההיסטוריה הרפואית, המינית והחברתית, הרופא יבצע בדיקה גופנית, ואז יפנה את בני הזוג לבדיקות מעמיקות יותר.

במהלך הבדיקה הגופנית הרופא בוחן את אינדקס מסת הגוף הבריא (BMI); ובוחן את האגן של האישה על מנת לבדוק זיהום, גושים או רגישות, אשר עשויים להוות סמן לשרירנים, סרטן השחלות, אנדומטריוזיס או מחלה דלקתית של האגן (PID).

לאחר בדיקת ההיסטוריה הרפואית והגופנית, ובהתאם לממצאים, בני הזוג מופנים למומחה פוריות לבדיקות והליכים נוספים.

בדיקות נשים

נשים עוברות מספר בדיקות לקביעת הסיבה לאי הפוריות.

בדיקת הורמונים. דגימת דם מאתרת הורמון בשם פרוגסטרון לבדיקת ביוץ. עיתוי הבדיקה מבוסס על תדירות המחזור החודשי. אם המחזור אינו סדיר, מוצעת בדיקה למדידת הורמונים המכונים גונדוטרופינים, המגרים את השחלות לייצר ביציות.

בדיקת השחלות. השחלות עשויות להיבדק לפני הצעת תרופות פוריות. בדיקה זו מבוצעת באמצעות בדיקת דם למדידת הורמונים מסוימים, או בבדיקת אולטרסאונד לבחינת הזקיקים בשחלות.

בדיקת כלמידיה. מצב זה נקרא STI ועשוי להשפיע על פוריות. ספוגית משמשת לאיסוף מספר תאי צוואר הרחם לבדיקת כלמידיה, ואם הבדיקה חיובית, ניתן לטפל עם אנטיביוטיקה.

ניגודיות אולטרסאונד. סוג של בדיקת אולטרסאונד, במהלכה כמות קטנה של נוזל מוזרקת לרחם דרך צינור המוחדר לצוואר הרחם. בדיקה זו משמשת לאשר אם זהו הנוזל החודר דרך הצינורות.

לפרוסקופיה. כרוכה בביצוע חתך קטן בבטן התחתונה. טלסקופ דק הנקרא לפרוסקופ, משמש להתבוננות קרובה יותר על הרחם, הצינורות והשחלות. הבדיקה מדגישה את כל החסימות באיברים אלו. לפרוסקופיה משמשת רק אם קיים סיכוי חזק לבעיית פוריות, למשל, אם לאישה הייתה בעבר מחלה דלקתית של האגן.

אבחון ובדיקות לגברים

במהלך הבדיקה הגופנית, הרופא יבדוק את ההיבטים הבאים:

האשכים. לאיתור גושים או עיוותים.

הפין. להתבוננות על הצורה והמבנה שלו, ואיתור ליקויים ברורים.

בדיקת זרע. לקביעת נוכחות ספירת זרע נמוכה, ניידות זרע או זרע שאינו תקין.

עריכת השוואה בין כלמידיה. דגימת שתן נבדקת לקביעת נוכחות כלמידיה. אם התוצאה חיובית, ניתן לטפל עם אנטיביוטיקה.

עוד בנושא:

תרופות הניטלות במהלך טיפולי פוריות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב צרו איתנו קשר

המרכז לפוריות

המרכז לפוריות- כל מה שצריך לדעת על פוריות במקום אחד: מאמרים מקצועיים בנושא פוריות ומיניות, בעיות פוריות, טיפולי פוריות שימור פוריות ועוד.

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
אולטרסאונד אשכים

אולטרסאונד אשכים (סונוגרמה) היא בדיקה המשתמשת בגלי קול גלויים כדי להראות תמונה של האשכים ושק האשכים. הבדיקה יכולה להראות צינור ארוך, מפותל בחוזקה, הנמצא מאחורי

לקריאת המאמר »
כריתת רחם מבחירה

נשים הנאבקות  היאבקות עם דימום כבד, שרירנים ברחם או בעיות אחרות העלולות להוביל לכריתת רחם, מתלבטות בשאלות נפוצות כגון האם עליהן לעבור כריתת רחם, ומהן

לקריאת המאמר »

ייעוץ אנדוקרינולוג במרכז מומחים

הכניסו את הפרטים שלכם בטופס המצורף ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!