למה ivf לא מצליח?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב צרו איתנו קשר כבר היום

תוכן עניינים:

הפריה חוץ גופית נקראת גם IVF, והיא משמשת כסיוע לזוגות אשר מתקשים להרות. בעוד ששיעורי ההצלחה של טיפולי פוריות בישראלישנן סיבות שונות שעשויות להוביל לכך שטיפול IVF לא צולח. הם בין הגבוהים בעולם, ישנן סיבות שונות שעשויות להוביל לכך שטיפול IVF לא צולח. מהן הסיבות לאי הצלחת טיפול פוריות, וכיצד ניתן לתרום להצלחת IVF? המשיכו לקרוא.

באופן כללי ומבלי להתייחס למצבים בריאותיים שונים, ישנם מספר גורמים שיכולים להשפיע על שיעור ההצלחה של טיפולי הפריה חוץ גופית. למשל, הפקטור של הגיל הוא גורם שיש לו משקל רב בהצלחת הטיפול. כמו כן, היסטוריה רפואית והיסטוריה גנטית, גם הן משחקות תפקיד משמעותי בהצלחת הטיפול. מעבר לכך, בחירות אורח חיים היא משהו שנשים וגברים רבים לא תמיד לוקחים בחשבון. עישון, שתיית אלכוהול מופרזת, שימוש בסמים (גם קלים) וחוסר שינה, כולם פקטורים שיכולים להכשיל טיפול IVF.

כיצד מתבצע טיפול IVF?

טיפול IVF כולל סדרה של שלבים שונים, כאשר בחלק גדול מהמרפאות ניתן לפרק את הטיפול לכמה חלקים נפרדים. חשוב לציין, שלבי הטיפולים מותאמים בכל מקרה לגופו, כלומר בהתאם לנסיבתיות שמאופיינת עם המטופלת. הנה עיקרי התהליך:

  • בשלב הראשון, מתבצע במרפאה מה שנקרא "גירוי שחלות" וכן איסוף ביציות, כלומר שאיבת ביציות מהרחם.
  • בשלב השני, מבצעים גירוי שחלתי, מה שמתבצע על ידי תרופות פוריות. זאת, למטרת הגדלת מספר הביציות המיוצרות על ידי השחלות.
  • במקרים מסוימים יינתנו גם זריקות הורמונים לגירוי זקיקי השחלות.
  • כאשר הביציות מופרות על ידי זרע (שבדרך כלל עבר השבחה), מתבצע הליך הנקרא החזרת ביצית לרחם.
  • ברוב המקרים, השלב הבא יהיה שלב ההפריה עצמה, כלומר לאחר איסוף הביציות, מערבבים אותן עם זרע במעבדה. כתוצאה מכך, נוצרים למעשה העוברים.
  • לאחר החזרת הביציות המופרות לרחם האישה, הרופאים עוקבים אחר ההתעברות עד שהעובר/ים מגיעים לשלב השלישי בחיי העובר, מה שנקרא גם "בלסטוציסט".

חשוב לדעת, כל אחד מהשלבים הנ"ל, עשוי להצליח או לא להצליח – בהתאם לכמה גורמים נסיבתיים ורפואיים שונים. כדי שתוכלי להעלות את הסיכויים להגשים את חלומך להקמת משפחה, אנחנו ממליצים להמשיך לקרוא – ריכזנו את הסיבות העיקריות לטיפול IVF שנכשל.

הסיבות העיקריות לכישלון טיפול IVF

מאחר שהטיפול בהחלט נחשב מורכב (אך מתקדם), טיפול IVF יכול להיכשל מסיבות שונות, שלעיתים אינן בשליטת הגורם המטפל או בשליטת האישה המטופלת. למשל, הפרעות בביוץ יכולות להכשיל טיפול IVF, וזו הסיבה לכך שבמהלך הטיפול האישה לעיתים תקבל טיפול תרופתי להסדרת הביוץ, זירוז הביוץ וכן הלאה. כמו כן, גן בעיות זרע יכולות להכשיל טיפול IVF, כמו למשל במקרים שבהם הזרע לא עבר השבחה, מקרים בהם הזרע אינו איכותי או בספירה נמוכה.

בנוסף לכך, ישנן גם סוגי הפרעות ברחם שיכולות להכשיל את הטיפול (כמו במקרים שיש בעיות בקליטה של העברת עוברים מוקפאים). יחד עם הגורמים שציינו עד כה, חשוב להדגיש כי הפרעות בביוץ הן בד"כ הגורם השכיח ביותר לאי פוריות בקרב נשים. בעיות אלו, הן מה שעלול למנוע מאישה לשחרר ביציות במהלך הטיפול. בתוך כך, גם כאשר מטפלים בבעיות מהסוגים האלו, לעיתים קיימת תגובה ירודה של השחלות לתרופות (תרופות לגירוי השחלתי).

מהם אחוזי הצלחת טיפול IVF בישראל?

בשנת 1978 הגיעה לאור העולם תינוקת המבחנה הראשונה, ומאז "הכול היסטוריה" כמו שאומרים. מאז 1978, הגיעו לאור העולם כ-5 מיליון תינוקות אשר נולדו הודות לשיטת IVF. ובישראל, שנחשבת אחת המדינות היחידות בעולם שמסבסדת טיפולי פוריות, מדי שנה מבצעים בערך 30,000 – 35,000 מחזורי טיפול IVF.

בעוד כי 10% – 16% מהזוגות הנשואים נתקלים בבעיית פריון וקושי להרות, בערך 5% מהנשים שניגשות לטיפול לא יצליחו לעבור לשלב הטיפולי השני. מתוך אותן נשים שכן ממשיכות לשלב השני של טיפול IVF, בערך 25% – 29% מהנשים יצליחו להרות בזכות טיפול IVF. זאת, בדומה למספרים בעולם, שמצביעים על נתון של כ-35%.

מה אני יכולה לעשות כדי לתרום להצלחת טיפול IVF?

הצעד הראשון שלך הוא להתכונן הן נפשית והן פיזית לטיפול IVF. ככל שתהיי מוכנה יותר מבחינה מנטלית לתהליך, ככה הוא פחותמה אני יכולה לעשות כדי לתרום להצלחת טיפול IVF? הצעד הראשון שלך הוא להתכונן הן נפשית והן פיזית לטיפול IVF. יפתיע אותך ויהיה לך קל יותר להתמודד עם תופעות לוואי מסוימות (כמו בחילות, כאבי בטן ונפיחויות וכו'). כמו כן, אם את רוצה להגביר את הסיכויים להצלחת הטיפול, את חייבת לקחת בחשבון ששינויים באורח החיים יכולים להיות משמעותיים בתהליך הטיפולי.

במילים אחרות, חשוב למצוא דרכים להפחית מתחים וסטרס, כמו גם לאכול בריא ומאוזן, לישון טוב ולעסוק בתחביבים שפשוט עושים לך טוב על הנשמה ובגוף. ולא פחות חשוב, קחי בחשבון שהרופא שלך תמיד יכול לספק עצות ולהסביר לך כיצד לנהל תופעות לוואי גופניות מתרופות וטיפולים אחרים הנפוצים במהלך מחזורים טיפוליים של IVF.

טיפים חשובים לפני שמתחילים טיפולי פוריות

לאחר שהבנו את הנושא של טיפולי IVF בכמה היבטים שונים, וגם הבנו כיצד ניתן לשפר את סיכויי הצלחת ההליך, הרשנו לעצמנו לרכז עבורכן כמה טיפים חשובים לפני תחילת טיפולי פוריות. עם זאת, נדגיש כי המידע הבא לא מהווה חלופה לייעוץ רפואי.

  1. אם את מתכננת לעבור את התקופה הזו עם בן זוג, חשוב לוודא ששניכם נמצאים באותו דף". את תצטרכי תמיכה וגם הוא יצטרך ממך, כך שחשוב לוודא שאתם מוכנים שניכם מנטלית לתהליך ומבינים במה הוא כרוך.
  2. תבררי כמה שיותר מידע על התהליך, כך שתוכלי להיות מוכנה עם כל המידע בראשך, כולל מידע לגבי מרפאות מומלצות לטיפולי הפריה חוץ גופית.
  3. אל תחששי לשאול, להתייעץ ולהסתייג מול הרופא שלך, כי בסופו של דבר, הוא נמצא שם בשבילך ולא את בשבילו.

אפשר לדון בטיפים ודגשים שונים לא מעט, אבל הדבר האחרון שנרצה להשאיר אותך אתו הוא – אל תחששי להגשים את החלום שלך להקים בית ומשפחה בישראל.

אם את צריכה סיוע נוסף מאיתנו, המרכז לפוריות כאן בשבילך להכוונה, מתן מידע ומענה מקיף.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב צרו איתנו קשר

המרכז לפוריות

המרכז לפוריות- כל מה שצריך לדעת על פוריות במקום אחד: מאמרים מקצועיים בנושא פוריות ומיניות, בעיות פוריות, טיפולי פוריות שימור פוריות ועוד.

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ייעוץ אנדוקרינולוג במרכז מומחים

הכניסו את הפרטים שלכם בטופס המצורף ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!