זריקות הורמונאלית לעידוד צמיחת זקיקים והבשלת ביציות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב צרו איתנו קשר כבר היום

תוכן עניינים:

זריקות הורמונאלית לעידוד צמיחת זקיקים והבשלת ביציותמבחינת נשים עם ספיקת שחלות ראשית (POI), אפשרות הכניסה להריון עשויה להרגיש כמו חלום גרידא. לא קיימות אפשרויות טיפול נוכחיות, וזהו סוג של אי פוריות שאינו מאפשר לנשים להביא ילד לעולם, החולק את הפרופיל הגנטי שלהן.

אך נכון לסוף שנת 2013, יתכן שנשים אלו יקבלו מענה הולם אם הן מעוניינות להביא לעולם ילד משלהן. חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת סטנפורד פיתחו שיטה חדשה הנקראת הפעלה במבחנה, במהלכה ניתן לגרום לשחלות לייצר ביציות.

המדענים בדקו את הטיפולים החדשים בקרב 27 נשים ביפן, הסובלות מספיקת שחלות ראשית, והצליחו לאסוף מהן חמש ביציות ברות קיימא. לאחר הטיפול, שתי נשים הצליחו ללדת תינוק בריא. ד"ר ואלרי בייקר, פרופסורית חברה במחלקה למיילדות וגניקולוגיה באוניברסיטת סטנפורד, מסבירה שכיום אפשרויות טיפולים עיקריים ניתנים לביצוע אף עם תרומת ביציות ודישונן עם הזרע של האב. תרופות פריון שונות אינן פועלות היטב למצב זה, ומסיבה זו, המחקר החדש מציע שביב תקווה.

זקיקים מתעוררים משנתם

טיפולי פוריות חדשנים אלו עשויים לסייע לאישה ללדת. המפתח לפיתוח השיטה החדשה הגיע כשהחוקרים גילו מסלול איתות האחראי לשליטה בצמיחת הזקיקים בשחלות. ד"ר אהרון הסואה, פרופסור במחלקה למיילדות וגניקולוגיה באוניברסיטת סטנפורד, והחוקר הבכיר במחקר זה, כותב בדו"ח המחקר שהשחלה האנושית היא איבר מעניין ביותר, המכיל שמונה מאות אלף זקיקים בלידה.

הזקיקים יושבים, אינם גדלים, אך אז, כאלף זקיקים מתוך שמונה מאות האלף, מתחילים לגדול מדי חודש. מתוך אלף זקיקים אלו, רק אחד מתבגר לביצית המשוחררת במהלך הביוץ מדי חודש. במהלך חייה, אישה מבייצת כארבע מאות ביציות בשלות.

בעבר לא היה ברור מדוע זקיק אחד מסוים הופך לביצית בעוד שאחרים לא, אך בשנת 2010, גילה הסואה כי מספר חלבונים, כולל אחד שנקרא PTEN, מסדיר תהליך צמיחה זה. הוא הראה כי חלבון זה פועל כבלם בשחלות, ומונע מהזקיקים הקטנים לגדול באופן מלא.

הוא מצא שבאמצעות חסימת מערכת בלם ה-PTEN, ניתן לעורר זקיקים רדומים בשחלות, לגדילה וייצור ביציות בשלות. הוא הסביר כי למרות שנשים עם ספיקת שחלות ראשית כבר אינן זקוקות למחזור החודשי, חלקן עדיין נושאות זקיקים קטנים שאינם בשימוש בשחלותיהן.

אופן ההפעלה במבחנה

לניצול מידע זה, הסואה ועמיתו יואן נג, סטודנט לרפואה, השתמשו בשיטה מורכבת הנקראת הפעלה במבחנה, אשר בסופו של דבר הובילה ללידה מוצלחת של תינוק בריא, בקרב שתי נשים שהשתתפו במחקר. בתחילה הם הסירו את השחלות מ-27 משתתפות המחקר, וחתכו אותן לחתיכות, בתהליך המכונה פיצול. מחקרים קודמים הראו כי שיטת שיבוש השחלה באמצעות חיתוך מסייע לעידוד פיתוח זקיקים.

לאחר שהשחלות נחתכו לפיסות קטנות, המדענים טיפולו בהן עם תרופות לחסימת מסלול ה-PTEN, על מנת להמשיך לגרות את הזקיקים הקטנים לגדול. פיסות השחלה הושתלו לאחר מכן דרך חתכים קטנים ליד החצוצרות של הנשים שמהן הוסרו. מבין 27 המשתתפות במחקר, חמש נשים המשיכו לפתח ביציות בשלות, שזה מספר הרבה יותר גבוה מהצפוי במקור.

הסואה מציין שזוהי הנקודה בה התקבלה התובנה המעניינת. זקיק רדום זקוק לחצי שנה כדי לגדול, בהתבסס על בדיקות חדירות באמצעות מודלים של עכברים. אך במחקר המקורי נמצא כי בתוך שלושה שבועות, חלק מהמטופלות כבר נשאו זקיקים עם ביציות בשלות.

הביציות הבוגרות נאספו והופרו עם זרע בן הזוג באמצעות הפריית מבחנה, והעוברים שנוצרו כתוצאה מכך הוקפאו והועברו חזרה לרחם. מתוך חמשת הנשים שהמשיכו לפתח ביציות בשלות, אחת קיבלה עובר אך לא הצליחה להיכנס להריון, ושתי נשים קיבלו עובר, נכנסו להריון וילדו תינוקות בריאים. שתי הנשים האחרות נזקקו לסבב נוסף, של איסוף ביציות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב צרו איתנו קשר

המרכז לפוריות

המרכז לפוריות- כל מה שצריך לדעת על פוריות במקום אחד: מאמרים מקצועיים בנושא פוריות ומיניות, בעיות פוריות, טיפולי פוריות שימור פוריות ועוד.

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ייעוץ אנדוקרינולוג במרכז מומחים

הכניסו את הפרטים שלכם בטופס המצורף ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!