זריקות הורמונליות לעידוד צמיחת זקיקים והבשלת ביציות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב צרו איתנו קשר כבר היום

תוכן עניינים:

זריקות הורמונליות לעידוד צמיחת זקיקים והבשלת ביציותבעיות הקשורות לשחלות של האישה מקטינות ולפעמים גם מבטלות לחלוטין את היכולת שלה להיכנס להריון – כך למשל ספיקת שחלות ראשית אשר מהווה צרה צרורה מכל הבחינות.

עד לפני מספר שנים, מצב שכזה היה כרוך בויתור מצער מאד על חלום ההריון של האישה. הטיפולים שהוצעו עד לנקודה זו היו יכולים להתמודד עם בעיות אחרות הקשורות לפוריות אבל לא עם זו.

לפני מספר שנים קיבלו אותן נשים תקווה ממשית, שהיא בבחינת אור בקצה המנהרה: חוקרים מטעם אוניברסיטת סטנפורד היוקרתית פיתחו שיטה שעשויה לעודד את צמיחת הזיקים ולהבשיל את ביציות האישה – וזאת בדמותה של זריקה הורמונלית פשוטה.

ממצאי המחקר

השיטה, המכונה "הפעלה במבחנה", נוסתה בקרב עשרות נשים ביפן אשר סבלו מספיקת שחלות ראשית. החוקרים אספו חמש ביציות שהן ברות קיימא מאותן נשים, כאשר בסוף התהליך שתיים מהנשים ילדו תינוק בריא.

הדבר החשוב הוא שהחוקרים גילו שישנו מסלול איתות אשר שולט בהליך הצמיחה של זקיקי השחלות. ב-2010 התגלה כי הליך הצמיחה של הזקיקים, שהופך אחד מהם לכדי ביצית, מושפע מחלבונים ביניהם חלבון ה-PTEN.

הבעיה היא שהחלבון הזה מבצע דבר נוסף, והוא בלימה של השחלות שפוגעת בקצב הגדילה של הזקיקים הקטנים. החוקרים הגיעו למסקנה שחסימה של ה-PTEN תאפשר לעורר את הזקיקים הרדומים יותר אשר מהוים חלק משחלות האישה. ההשפעה היא שזקיקים אלה יוכלו לגדול ואולי גם להביא לכך שביצים יווצרו בתוך השחלה.

כך המבחנה נכנסת לתמונה

הרקע התיאורטי בבסיס הפיתוח היה ברור לחוקרים בשלב מסוים, והם ניגשו למלאכה החשובה של יישום הרעיון לכדי פיתוח משמעותי. מה שהחוקרים עשו קודם כל הוא להסיר את השחלות מכל אחת מבין המשתתפות במחקר ופיצלו אותה (למעשה, ביצעו חיתוך של השחלה לתיכות קטנות יותר). לאחר מכן המדענים השתמשו בתרופות שחסמו את מסלול ה-PTEN, במטרה לשפר את הגדילה של הזקיקים.

את פיסות השחלה החתוכות השתילו בסמוך לחצוצרות של הנשים, באמצעות חתכים קטנים שהגורמים הרפואיים עשו מבעוד מועד. פיתוח הביציות היה גבוה בצורה משמעותית מאשר המצב הרגיל אצל הסובלות מהבעיה.

מה שהפתיע את החוקרים הוא שהתהליך הזה התבצע בצורה מהירה ממה שהם סברו, כאשר לאחר מספר שבועות היו מטופלות אר בגופן היו זקיקים שכללו ביצים הבשלות להפריה (יש לציין שהדעה הרווחת עד לנקודה הזו הייתה שלזקיק רדום דרושה כחצי שנה על מנת שהוא יוכל לגדול).

מה שהתבצע בפועל לאחר מכן היא איסוף של הביציות והפרייה שלהן עם הזרע של בן הזוג של האישה שהשתתפה בניסוי, הפרייה שנעשתה באמצעות מבחנה. כאשר נוצרו עוברים הקפיאו אותם והחזירו אותם לרחם. שתי נשים מבין החמש הצליחו להיכנס להריון וללדת ילד בריא. אישה אחת קיבלה את העובר אבל לא נכנסה להריון, בעוד שהשתיים הנוספות היו זקוקות לביצוע מחודש של תהליך איסוף הביציות.

הביצוע בפועל

כיום ניתן לבצע זריקות נוספות אשר מביאות לגירוי הזקיקים – זריקות FSH, הניתנות החל מיום התחלת המחזור החודשי אצל האישה. בזריקות אלה התכשיר מופק באמצעות זיקוק חומרים משתן האישה (רק בגיל מבוגר יחסית) או לחלופין בהנדסה גנטית. בדרך כלל תתבצע ההזרקה לתקופה של כעשר ימים בכל פעם.

ניתן לבצע את הזריקות באופן עצמאי, אם כי חשוב לקבל קודם לכן הדרכה וגם לעקוב אחר האופן בו הזקיקים אכן מתפתחים – מעקב שייעשה באמצעות אולטרסאונד. על כל פנים, מכיוון שכל אישה מגיבה באופן אחר לטיפול חשוב לבצע בדיקות דם ובדיקות משלימות אחרות, במטרה להחליט האם ואיך להמשיך את הטיפול.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב צרו איתנו קשר

המרכז לפוריות

המרכז לפוריות- כל מה שצריך לדעת על פוריות במקום אחד: מאמרים מקצועיים בנושא פוריות ומיניות, בעיות פוריות, טיפולי פוריות שימור פוריות ועוד.

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
עקרות ראשונית

עוד מימי התנ"ך העקרות העסיקה את בני האדם. מתוארות תפילות, בקשות והתחננויות – והכל למען צאצאים שיוכלו להמשיך את דרך ההורים בעולם.

לקריאת המאמר »

ייעוץ אנדוקרינולוג במרכז מומחים

הכניסו את הפרטים שלכם בטופס המצורף ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!