למה כריתת חצוצרה עלולה דווקא לסייע להיכנס להריון

למה כריתת חצוצרה עלולה דווקא לסייע להיכנס להריוןזוגות רבים בוחרים בשיטות עיקור למניעת הריון כשהם מחליטים שאינם מעוניינים להביא ילדים לעולם, או כשאינם מעוניינים בילדים נוספים. יחד עם זאת, שיטות אלו לא תמיד מוצלחות במאת האחוזים למניעת הריון.

כריתת או קשירת חצוצרות יעילה ברוב המקרים למניעת הריון לצמיתות, יחד עם זאת, ההליך אינו יעיל במאת האחוזים ומעט פחות יעיל בהשוואה לניתוח עיקור של הגבר. שיעור הצלחת כניסה להריון לאחר כריתת חצוצרות הוא בסביבות הזדמנות של אחוז אחד עד שלושה אחוזים שאישה תיכנס להריון לאחר ההליך.

הגורמים לכניסה להריון לאחר כריתת חצוצרות

כשהמנתח מבצע קשירת חצוצרות, הן מחוברות, נחתכות, נאטמות או נקשרות. הליך זה עשוי לגרום להריון אם החצוצרות צומחות בחזרה יחד לאחר ההליך. הסיכוי גבוה יותר להריון מתרחש כשאישה עוברת קשירת חצוצרות.

רוב הליכי כריתת החצוצרות מבוצעים כהלכה, אך לעיתים הם נכשלים, ולעיתים, בקרב נשים עם רקמה צלקתית מוגברת, קשה לכרות את החצוצרות כראוי. גורמים נוספים המשפיעים על שיעורי כניסה להריון כוללים שיטות היפוך קשירת חצוצרות, איכות זרע, וסוג ההליך הראשוני שבוצע לקשירת החצוצרות.

תסמיני הריון חוץ רחמי

לאחר ניתוח אגן או קשירת חצוצרות קודמת, עלול להתרחש סיכון להריון חוץ רחמי. זה נכון גם אם אישה משתמשת בהתקן תוך רחמי (IUD) כשיטה למניעת הריון. התסמינים הקשורים למצב זה עשויים להיראות בתחילה כמו הריון רגיל. אם אישה מבצעת בדיקת הריון, התוצאה תהיה חיובית. אך הביצית המופרית אינה מושתלת במקום בו היא יכולה לצמוח. כתוצאה מכך, ההיריון אינו יכול להימשך.

בנוסף לתסמיני ההיריון הרגילים, תסמינים הקשורים להריון חוץ רחמי כוללים כאבי בטן; דימום נרתיקי קל; כאבי אגן; לחץ באגן, במיוחד במהלך פעולת מעיים. אין להתעלם מתסמינים אלו היות והריון חוץ רחמי עלול לגרום להתפקעות החצוצרות, ולדימום פנימי המוביל לעילפון והלם. יש לקבל טיפול רפואי מיידי במצב של תסמינים הכוללים תחושת סחרחורת מוגברת או איבוד ההכרה; כאבים עזים בבטן או באגן; דימום נרתיקי חמור; וכאבי כתפיים.

טיפול בהריון חוץ רחמי

אם הרופא קובע שההיריון החוץ רחמי בשלב מוקדם, הוא יקבע תרופה הנקראת מטוטרקסט, המפסיקה את גדילת הביצית. הוא יעקוב אחר רמות גונדוטרופין כוריוני אנושי (hCG), הורמון הקשור להריון.

אם שיטה זו אינה יעילה, יש לבצע ניתוח להסרת הרקמה. הרופא ינסה לתקן את החצוצרה, ואם אין זה אפשרי, הוא יסיר אותה. רופאים מטפלים בקרע בחצוצרה עם ניתוח לתיקון או הסרה, ומפקחים על סימני זיהום כגון חום גבוה או קושי בשמירה על לחץ דם תקין.

הפריה חוץ גופית (IVF), העוקפת את החצוצרות, מהווה חלופה להליך היפוך עיקור. טיפול זה מציע שיעור הריונות גבוה לנשים שעברו כריתת חצוצרות, אך שיעורי ההיריון המצטברים לנשים מסוימות עשויים להיות גבוהים יותר עם היפוך עיקור.

בנוסף, שיעור ההריונות מחוץ לרחם עם טיפולי הפריה חוץ גופית הוא כשני אחוזים, בעוד ששיעור ההריונות עם היפוך קשירת חצוצרות עשוי להגיע עד עשרה אחוזים. יש לדון ביסודיות על האפשרויות עם הרופא טרם קבלת ההחלטה.