בעיות במבנה התקין של הרחם

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב צרו איתנו קשר כבר היום

תוכן עניינים:

בעיות במבנה התקין של הרחםהרחם הוא איבר דמוי אגס, החבוי באגן. רחם רגיל הוא בגודל של כ-7.5 סנטימטרים, ובאורך של כחמישה סנטימטרים, ורוחב של כ-2.5 סנטימטרים. המבנה כולל חלל בעל דפנות שרירים עבים, כשהחלק התחתון עובר לתוך הנרתיק ונקרא צוואר הרחם. החלק העליון נקרא הפונדוס, שהוא החלק ברחם בו הביצית המופרית מתפתחת לתינוק.

למספר קטן של נשים יש רחם בעל מבנה שונה, במצב הנקרא אי תקינות הרחם. ביטוי זה אינו לוכד את כל המצב ואת המספרים המשקפים אותו, אך בין אחת לעשרים נשים, מתוך מאה נשים, חווה חריגות במבנה הרחם.

יחד עם זאת, קשה לדעת בדיוק כמה נשים סובלות מחריגות אלו, היות ואישה יכולה לחוות את המצב מבלי לדעת עליו. למעשה, חלק מהנשים מתוודעות לחריגות במבנה התקין של הרחם, רק כשהן מנסות להרות. בממוצע, אישה אחת מתוך 13 נשים הפונות לסיוע בבעיות פוריות, מגלה איזושהי אי תקינות במבנה הרחם.

הריון במצב בעיות במבנה התקין של הרחם

באופן כללי, מצב זה אינו משפיע על היכולת להרות וללדת, אך בהתאם למבנה החריגות, אישה עשויה להתקשות יותר לשאת את התינוק במשך תשעה חודשים מלאים. לכן, מספר ליקויים מעידים על הצורך במעקב נוסף במהלך ההיריון על מנת להשיג את הסיכוי הטוב ביותר ללדת.

החדשות הטובות הן שברוב המקרים ניתן ללדת, אם אישה חווה אחד מהמצבים הבאים של אי תקינות הרחם:

רחם מקושת. נראה כמו רחם רגיל, אך בחלק המתחבר לנרתיק נוצר חריץ קטן. זהו פגם נפוץ המשפיע על כרבע מהנשים.

שני חללים פנימיים ברחב. זהו פגם נדיר, כשחל חלל עלול להוביל באופן עצמאי לצוואר הרחם והנרתיק. כלומר, יש שתי ואגינות. מצב זה משפיע על אחת מתוך 350 נשים.

רחם בחצי הגודל וצינור שחלה אחד – במצב זה, גודל הרחם הוא חצי מהגודל התקין, ובשל צורתה, היא מתוארת כרחם בעלת קרן אחת.

זוהי חריגה נדירה המשפיעה על אחת מתוך אלף נשים, ומתפתחת בשלבים המוקדמים של החיים, כאשר הרקמה היוצרת את הרחם אינה גדלה כראוי. במצב זה, סביר להניח שיש שתי שחלות, אך אחת מהן בלבד מחוברת אל הרחם.

רחם עם שתי קרנות – במקום צורת אגס, סוג זה של רחם נראה יותר כמו לב, עם חריץ עמוק בחלקה העליון. הסברה היא כי פחות מאישה אחת מתוך מאתיים סובלת ממצב זה.

חלוקת החלק הפנימי של הרחם באמצעות דופן שרירי או סיבי, שנקרא מחץ. אישה אחת מתוך 45 נשים מושפעות ממצב זה. החלוקה מאריכה את הרחם או מחלקת אותה, ומשפיעה על צוואר הרחם באופן חלקי או מלא. במצב זה קשה יותר להרות.

רחם הנוטה לאחור לכיוון עמוד השדרה –  מצב זה משפיע על אחת מתוך שש נשים, ומצביעה על בעיה במבנה התקין של הרחם. המצב אינו משפיע על האופן בו התינוק גדל.

השפעת בעיות במבנה התקין של הרחם על ההיריון

אישה יכולה להיות סמוכה ובטוחה שאם הרחם שלה שונה במעט בלבד מהנורמה, ההיריון שלה יהיה פשוט בדומה לכל אישה אחרת. ההשפעות על ההיריון תלויות בסוג והיקף הבעיות במבנה התקין של הרחם, ולאחר מספר הריונות בעיות אלו כמעט ואינן משפיעות.

למרבה הצער, ליקויים אלו עשויים להגביר את הסיכון להפלה מוקדמת או מאוחרת, ואחרים עשויים להוביל ללידה מוקדמת. ירידת מים עשויה להתרחש מוקדם היות ולתינוק נגמר המקום לגדול. מתיחת יתר של הרחם עשויה להוביל ללידה.

סיבה נוספת ללידה מוקדמת היא בעיות בצוואר הרחם, שעשוי להיות חלש מכדי לשמור על התינוק ברחם, עד שהמצב מוביל לפתיחה מוקדמת מידי. מצב זה עלול לגרום להפלה מאוחרת.

מבנה יוצא דופן של רחם עלול גם להקשות על התינוק להסדיר תנוחת ראש למטה בהכנה לקראת הלידה. הוא עלול להיקלע למצב תחתון כלפי מטה, המוביל ללידת עכוז, או שהוא עלול להתמקם לרוחב. בנסיבות אלו, הרופא ממליץ על לידה בניתוח קיסרי.

התמודדות במהלך ההיריון

כשאישה יודעת על בעיות במבנה התקין של הרחם שלה, היא עשויה לפתח חרדה במהלך ההיריון, במיוחד אם עברה הפלות קודמות. מומלץ להתייעץ עם הרופא, ולבצע מעקבים שוטפים וקבועים במהלך ההיריון, על מנת לקבל את הסיכוי הטוב ביותר להיריון מוצלח.

מומלץ לשמור על רגיעה ככל הניתן ולהתייעץ עם איש מקצוע מוסמך. הרופא יכול להסביר על סימני לידה מוקדמת, כך שאם מצב זה מתרחש, האישה מודעת למצב ויכולה להגיע במהירות לבית החולים. בכל פעם בה אישה חשה שמשהו אינו תקין, מומלץ לפנות מיד לרופא, מבלי לדאוג ל"אזעקות שווא", הרגיעה הנפשית והפיסית חיונית להשגת הריון ולידה תקינים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב צרו איתנו קשר

המרכז לפוריות

המרכז לפוריות- כל מה שצריך לדעת על פוריות במקום אחד: מאמרים מקצועיים בנושא פוריות ומיניות, בעיות פוריות, טיפולי פוריות שימור פוריות ועוד.

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
כריתת רחם מבחירה

נשים הנאבקות  היאבקות עם דימום כבד, שרירנים ברחם או בעיות אחרות העלולות להוביל לכריתת רחם, מתלבטות בשאלות נפוצות כגון האם עליהן לעבור כריתת רחם, ומהן

לקריאת המאמר »

ייעוץ אנדוקרינולוג במרכז מומחים

הכניסו את הפרטים שלכם בטופס המצורף ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!