מי שפיר

מי שפירבמהלך ההיריון, מי שפיר מספקים כרית המגנה על התינוק מפני פגיעה ומאפשרת לו מקום לצמיחה, תנועה והתפתחות. מי שפיר שומרים אף על חבל הטבור ומונעים ממנו להידחס בין התינוק לדופן הרחם. בנוסף, כמות מי שפיר משקפת את תפוקת השתן של התינוק, המהווה מדד חשוב לרווחתו.

הגורמים למי שפיר נמוכים

תסחיף מי שפיר הוא סיבוך נדיר אך חמור של הריון, וגורמים שונים עשויים לתרום לרמות נמוכות של מי שפיר בהריון. אלו כוללים:

ירידת מים – קרומי העובר מבוקעים.

השליה מתקלפת מהקיר הפנימי של הרחם – באופן חלקי או שלם, טרם הלידה.

מצבים בריאותיים אצל האם – כגון לחץ דם גבוה כרוני.

שימוש בתרופות – כגון מעכבי אנגיוטנסין המרת אנזים (ACE).

מצבים בריאותיים אצל התינוק – כגון צמיחה מוגבלת, בעיות בכליה או בדרכי השתן, או הפרעה גנטית.

תסמיני מי שפיר

התסמינים הראשונים עשויים להיות קטנים, אך כשמי השפיר חודרים למחזור הדם, האישה מגיבה עם התפתחות מהירה של קבוצת תסמינים המורכבים מקריסה פתאומית של הלב וכלי הדם, אי ספיקה חמורה של החדר השמאלי בלבד עם בצקת ריאות, קרישת דם וליקוי נוירולוגי. תסמינים אלו נובעים מחסימה מכאנית של כלי הדם עם מי השפיר. תגובה דלקתית מקומית מתפתחת ועשויה להתרחש אף תגובה חיסונית זהה לאנפילקסיס.

תסמינים אלו עשויים לספק רמז לאבחנה, לפני התרחשות הקריסה והדימום. ייתכנו גם סימנים פרטניים מוקדמים הכוללים קוצר נשימה, תודעה שהשתנתה, חרדה פתאומית וחוסר מנוחה הנובע מקצב לב איטי של העובר.

טיפול ברמות מי שפיר נמוכת

אם אישה מאובחנת עם מי שפיר נמוכים, הרופא יעקוב בקפידה אחר ההיריון למניעת סיבוכים, וימליץ על שתיית יותר נוזלים, במיוחד אם האישה מיובשת. ניתן להגביר את הכמות הזמנית של מי השפיר עם הליך שבו מוחדרים מלחים לשק מי השפיר, אך ההשפעה היא קצרת מועד. במקרים מסוימים, הטיפול הבטוח ביותר עשוי להיות לידה.

במהלך טיפול טרום לידתי, הטיפול במלח מבוצע רק כדי לשפר תמונות אולטרסאונד. במקרה זה, מלחים מוזרקים לשק מי השפיר באמצעות מחת המוצבת בדופן הבטן. הטיפול תלוי בממצאים המתגלים באולטרסאונד. טיפול זה ניתן לביצוע אף במהלך הלידה להקלת הלחץ על חבל הטבור. במקרה זה, המלחים מוחדרים לשק מי השפיר באמצעות קטטר המוצב על צוואר הרחם.

טיפול במצב חירום של מי שפיר

החייאה היא הטיפול היעיל ביותר למצב זה. טיפול זה כולל החייאה עם חמצן בזרימה גבוהה. אם האישה אינה מגיבה להחייאה, יש לבצע לידה בניתוח קיסרי. בנוסף, עליה לקבל נוזלים לשמירת לחץ הדם.

נכון לשנת 2014, בעקבות מחקרים שנערכו להסברת מות נשים בתוך חמש דקות או יותר, כתוצאה מדום לב לאחר תסחיף מי שפיר, טיפול ההחייאה הוא אחד מערכי הייסוד של טיפול החירום למצב זה, שכן אין זה סביר שהיא תשרוד את ההעברה אל חדר הניתוח.