גורם לבעיות פוריות: חסימה בצינורות המובילים את הזרע מהאשכים אל איבר המין של הגבר

רופאחסימה בצינורות המובילים את הזרע מהאשכים היא דלקת של יותרת האשך, המורכבת מצינורות הממוקמים בחלק האחורי של האשכים, המאחסנים זרע ונושאים אותו. כשצינורות אלו מתנפחים, המצב עלול לגרום לכאבים ונפיחות באשכים.

חסימה זו עשויה להשפיע על גברים בכל הגילאים, אך נפוצה יותר בקרב גברים בין הגילאים 19 ו-35, כתוצאה מזיהום חיידקי או זיהום המועבר במגע מיני (STI). מצב זה משפיע על הפריון, אך משתפר עם טיפול אנטיביוטי.

תסמיני חסימה בצינורות האשכים

מצב זה עשוי להתחיל עם מספר תסמינים קלים בלבד, אך אם אינו מטופל, התסמינים נוטים להחמיר, וכוללים:

• חום בדרגה נמוכה.
  • צמרמורת.
  • כאבים באזור האגן.
  • לחץ באשכים.
  • כאב ורגישות באשכים.
  • אדמומיות וחום בשק האשכים.
  • בלוטות לימפה מוגדלות במפשעה.
  • כאבים במהלך קיום יחסי מין ושפיכה.
  • כאבים במהלך תנועות הטלת שתן או מעיים.
  • מתן שתן דחוף ותכוף.
  • הפרשה נורמאלית.
  • דם בזרע.

אבחון חסימה בצינורות האשכים

הרופא מבצע תחילה בדיקה גופנית לאיתור נפיחות האשכים, נפיחות בלוטות הלימפה באזור המפשעה, והפרשות חריגות מהפין. אם קיימת הפרשה, הרופא ישתמש במקלון צמר גפן על מנת לאסוף דגימה לבדיקת נוכחות מחלות המועברות במגע מיני. בנוסף הוא יבצע את הבדיקות הבאות:

בדיקה רקטלית – כשקיים חשד שערמונית מוגדלת גורמת למצב זה.

בדיקות דם – כגון ספירת דם מלאה, כדי לקבוע אם קיים זיהום בגוף.

דגימת שתן – תוצאותיה עשויות להעיד על דלקת בדרכי השתן או מחלת מין.

בדיקות הדמיה לשלילת מצבים אחרים. בדיקות אלו מפיקות תמונות מפורטות של הגוף, ומאפשרות לרופא להתבונן על מבנים בגוף באופן ברור ביותר.

הרופא יורה על בדיקת אולטרסאונד של האשכים על מנת להשיג תמונות האשכים והרקמות הסובבות בשק האשכים.

טיפול בחסימה בצינורות האשכים

הטיפול כרוך בטיפול בזיהום הבסיסי והקלת התסמינים. טיפולים נפוצים כוללים:

• אנטיביוטיקה.
  • משככי כאבים.
  • תרופות אנטי דלקתיות.
  • מנוחה במיטה.
  • הרמת שק האשכים.
  • הנחת חבילות קרות על שק האשכים.
  • הימנעות מנשיאת חפצים כבדים.
  • הימנעות מיחסי מין.

שיטות אלו מצליחות, אך טיפול פולשני יותר עשוי להיות נחוץ במקרים מסוימים, כשמתפתחת מורסה דלקתית על האשכים. במקרה זה הרופא מנקז את המוגלה באמצעות מחט.

ניתוח הוא אפשרות אחרת אם טיפולים אחרים לא הצליחו, וכרוך בהסרת כל, או חלק מיותרת האשך. הטיפול הכירורגי נדרש כשיש צורך לטפל בפגמים פיסיים הנגרמים מהחסימה בצינורות האשכים.

השפעות טיפול בחסימה בצינורות האשכים

רוב המקרים מטופלים בהצלחה באמצעות אנטיביוטיקה, ובדרך כלל לא נותרות בעיות מיניות או תפקודיות לטווח הארוך. אך הזיהום עשוי לשוב בעתיד ולגרום לסיבוכים, למרות שמקרים אלו נדירים. הסיבוכים האפשריים כוללים:

• חסימה בצינורות האשכים לטווח הארוך.
  • הצטמקות האשכים.
  • פיסטולה בשק האשכים.
  • מות רקמת האשכים.
  • אי פוריות.

יש לקבל טיפול מיד כדי למנוע סיבוכים, ולהקפיד לקחת את כל האנטיביוטיקה לטיפול בזיהום. בנוסף, מומלץ להמשיך עם מעקב רפואי עם סיום הטיפול על מנת לוודא שלא נותר זיהום, ולהבטיח התאוששות מלאה.

צילום רחם

צילום רחם הוא שיטה מיוחדת של רנטגן המייצר תמונות של צינוריות הרחם והחצוצרות, חלקי הגוף הנשי המעורבים בלידה ובמערכת הרבייה. הצילום מסייע להערכת גודל וצורת